Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Op zaterdag vanaf 11.00 uur tot 15.30 uur vinden op het Westelijke Havenhoofd saluutschoten plaats.

Langs de Westkade liggen allerlei prachtige schepen om te bezichtigen.

Bezoek de Westkade met maar liefst 8 mooie historische schepen met ieder zijn verhaal en de bemanning vertelt u graag alle details.

De Havendienst 20 is in 1939 als sleepboot voor een particulier op stapel gezet aan de Roode vaart bij de werf Gebroeders Paans in Moerdijk.

De mondelinge overlevering leert dat men op de werf kans heeft gezien de boot gedurende de tweede wereldoorlog nooit af te bouwen. Daarmee werd voorkomen

Dat de boot in verkeerde handen viel of tijdens het varen werd blootgesteld aan luchtaanvallen.

De Jacoba uit 1918 werd gebouwd als stoomsleper in de Historische haven van Woudrichem.

Negen jaar geleden werd Jack van Bekhoven verliefd op de motor sleepboot vanwege de drie cilinder Deutz VM 145 motor uit 1923.

De Bruinvisch uit 1937 is na een rijk bestaan, sinds 2005 weer terug in haar thuishaven Maassluis. De vrijwilligers zijn drukdoende geweest om de oude type Blazer weer te laten zijn wat zij was: een stoer scheepje met het zo kenmerkende bergingstuigage. Het 24 meter en met een 120 apk sterke Industrie motor uitgevoerde scheepje bleek zeer veelzijdig en succesvol. Haar indrukwekkende carrière onder Nederlandse vlag omvat onder meer de omvangrijke wrakopruimingswerkzaamheden in de Nieuwe Waterweg na mei 1945 en de beroemde VN bergingsoperaties van 1957 in het Suezkanaal.

MD3 is in 1883 gebouwd. De schokker was bestemd voor het Korps Torpedisten, een onderdeel van de artillerie.

Het Korps Torpedisten gebruikte de zware, zeewaardige schokkers om elektrische mijnen te leggen in de zeegaten. De ontsteking was te bedienen via een elektriciteitsdraad. Dit in tegenstelling tot de magnetische mijnen die de marine gebruikte.

De schokkers van de torpedisten waren voorzien van een grootzeil en een stagfok. De zeilen – met een oppervlak van 195 vierkante meter – zijn echter niet veel gebruikt. Meestal bracht een sleepboot de vaartuigen naar de plaats van bestemming.

De Jansje is sinds haar tewaterlating in mei 1900 in Alphen aan den Rijn in Maassluis gekomen en heeft al die jaren Maassluis als thuishaven gehad. Hiermee is de Jansje dan ook het oudste origineel Maassluise schip van Maassluis.

De Jansje heeft een zeer bewogen leven achter de rug. Decennia van hard werk, trouwe dienst, de 2e wereldoorlog en een confiscatie door de Duitsers heeft de M.S. Jansje doorstaan.

Onze inmiddels wel uniek te noemen beurtvaarder was in vroegere tijden een veel voorkomend middel van vrachtvervoer over het water, en heeft tegenwoordig de status “varend monument”.

Er is bijvoorbeeld de mogelijkheid om aan boord te kijken van een echte America’s Cupper. Het gaat hier om het wereldberoemde zeilschip Magic, wat aan zal meren bij de vuurtoren waar aan boord gekeken kan worden, en iemand aanwezig zal zijn om alles te vertellen over deze pracht boot. In 1987 zeilde Dennis Conner met de 19 meter lange Magic de belangrijkste wedstrijd van de wereld en won de America’s Cup voor Amerika weer terug! Benieuwd naar het schip? Kijk dan eens naar de Netflix-serie ‘Untold: The race of the century’. Zeilschool iSail en Zeilschool Hellevoetsluis hebben in 2022/2023, 9 maanden lang gewerkt aan de restauratie van het schip, om het schip weer zo dicht mogelijk in de originele staat te krijgen. Je kan het schip vergelijken met de formule 1 van Ayrton Senna, een echt formule 1-wedstrijdboot!